tisdag 28 april 2009

Att skriva sig till läsning...

... det är så kursen jag har gått i vinter heter. I dag var sista kurstillfället, och det var egentligen bara en träff där alla deltagare persenterade sitt projekt de gjort i klasserna. Vi fick se allt från 2-3-åringars "skrifter" bestående av bokstavsräckor till förskolebarnens egenhändigt skrivna sagor med invented spelling, d v s, de hittar på egen stavning när de inte kan den ortografiska stavningen. Vi fick se faktaspäckade texter av 7-8-åringar och innehållsrika tidningar av lite äldere barn, bl a mina fyror som ju gjort SVB - Stormvirvelbladet.

Många tips och idéer har vi fått. Den eviga diskussionen är huruvida man ska rätta i barnens texter eller inte. Jag tycker inte att man behöver rätta, men ungarna har ju kommit på att när det blir röda "krullor" under ett ord så är det något som är fel. De kräver att man ska tala om vad som är fel, de vill att texten ska vara korrekt.

I höst ska jag ta itu med en ny 1-2:a. Gissa om jag är taggsd stt drs igång med Tragtons Att skriva sig till läsning! Ingen ABC-bok, inget suddande i de stackars barnens böcker. På datorn blir det inte fult när man ändrar och rättar. Alla får snygg stil. Alla kan skriva jättemånga sidor (med "pianoskrivning").

Vad kul det ska bli!

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har en timmes kreativt skrivande med 8-åringar, men med 22 ungar och 2 datorer och denna timme... det blir allt vanligt handarbete. Men oj, vad de är kreativa!

Brittelisabet sa...

Ja, det blir ju inte så många minuter per elev då, men om kreativiteten flödar så är det inte huvudsaken att det ska vara massor med tid! Det kan bli bra ändå! Det ska bli så spännade i höst när vi ska börja med de nya ettorna! :-)