lördag 10 oktober 2009

Fisksoppa med räkor

Jag lovade att jag skulle publicera receptet på den goda fisksoppan som avnjöts i kväll efter plastningsarbetet.

Fisksoppa med räkor
4 personer

300 g torsk
400 g lax
300 g räkor
(dessa mängder är väl tlltagna, enligt grundreceptt är det 400 g lax och 400 g räkor, men jag tycker det är gott med mycket fisk)
½ purjolök
fänkål efter behag (man kan bra ta en hel)
2 tomater
2 msk olivolja
5 dl fiskbuljong
½ g saffran (= ett paket)
Herbes provencales
4 dl creme fraiche (34% fetthalt)
1 burk musslor

Oftast blir det ju djupfryst fisk, så den tar man fram så den tinar lite.
Purjolöken, fänkålen och tomaterna skärs i bitar och fräses i oljan. Jag bukar lägga i tomaterna på slutet.
Sen tillsätter man fiskbuljong, saffran, örtkrydda och fisken, som man skurit i lagom stora bitar.
Det ska sjuda 10 min.
Till sist tillsätter man creme fraich, räkor och musslor. Man behöver bara hetta upp alltling ordentligt nu, innan serveringen.
Servera med aioli.

Plastargänget och Gullan blev i kväll bjudna på denna soppa. Som efterrätt fick de:

Bärkvarg
4 dl kvarg (10% fetthalt)
2 dl grädde  (den fetaste varianten)
2 påsar djupfrysta hallon
2 dl blåbär plockade i Tranviksskogarna

Vispa grädden. Blanda den i kvargen. Blanda i hallon och blåbär. OBS! Akta er för de polska hallonen! De är vattnade med kloakvatten och folk har blivit sjuka av att äta dem okokta. Pirkkas bär är från Polen. Euroshoppers är från Serbien. Jag brukar inte ta Pirkkas...

1 kommentar:

brollan sa...

Undertecknad tillhörde plastargänget och jag kan försäkra er att det var en av de godaste fisksoppor jag någonsin ätit