tisdag 8 mars 2016

Konsten att höra hjärtslag


Min senast lästa bok heter Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker. Det är en underbar kärlekssaga som utspelar sig i det fattiga Burma där pappan till bokens "jag" är född. Pappan, Tin Win blir föräldralös som liten, men blir omhändertagen av en kvinna i byn. Så småningom blir han blind. Han går i skola i klostret i den lilla staden, och det visar sig att han är enormt begåvad. 
När han träffar Mi Mi förändras hans liv. Hon blir hans ögon, och hon styr honom genom gator och torg, vägar och stigar när de båda utforskar omgivningarna för att ta reda på var alla ljud som Tin Win hör kommer ifrån. Hans hörsel utvecklas så väl så att han kan höra hjärtslagen på folk som går förbi. Tin Win blir hennes ben, för hon är född med missbildade fötter och kan inte gå. Hon blir hans ögon. De är oskiljaktiga ända tills han kallas till sin rika onkel i huvudstaden för att undersöka om hans ögon går att operera.
Vill du läsa en sorglig berättelse med fantastiska poetiska beskrivningar ska du läsa denna bok. Slutet är ledsamt och oväntat, och jag var tvungen att läsa om det innan jag riktigt förstod hur boken slutade.
Jan-Philipp Sender är från Tyskland och har jobbat som utrikeskorrespondent i USA och i Asien. Numera är han enbart författare och bor i Berlin.


Det finns en fortsättningen på konsten att höra hjärtslag: Hjärtats innersta röst. Den handlar om Tin Wins dotter Julia. Jag har inte läst den boken än, men kommer garanterat att göra det! 


Inga kommentarer: