måndag 16 mars 2009

Ett fett bra inlägg - LÄS!


Läste idag på Kostdoktorns blogg att svenskarna köper mer och mer smör. Rättare sagt, det är Livsmedelsverket som gjort undersökningen, och de är allvarligt oroade att svenskarna nu ska dö i hjärtinfarkt p g a att de äter mättat fett.
I Danmark kommer de att införa smörskatt för att förbättra folkhälsan. Visst förstår man att folk som inte själva läst på och tagit reda på fakta blir tveksamma.
Själv äter jag gladeligen min bacon och mitt smör och min grädde. Och mår bra!
Gör det ni också!



Rapport har rapporterat om farligheten av att äta mättat fett flera dagar nu. När folk klagar över ensidigheten i reportaget kommer det med förtydliganden och låter folk från Livsmedelsverket kommentera inlägget. Klart att det inte gör saken bättre! Folk blir ännu mer fettskrämda än de redan är.

Redan Carl von Linné visste att man blir fet av kolhydrater. Så här skrivr han om kost:

“Dieten förändrar oändeligen mycket inbyggarena i ett rike. En norrländsk lapp lever endast av kött, fisk och fågel, blir därav liten, mager, lätt, vig. En bonde däremot i Sveriges södra provinser, på Skåne slätt, som äter ärter, mycket bovetegröt, och vars mesta föda består ex vegetabilibus farinaceis [av vegetabiliska mjölrätter], bliver stor, grott, styv, stark, sen, tung.”

Så här skriver han om lapparna:

“Lappen äter intet bröd, lever doch frisk, att han är ett exempel. Jag såg gubbar om 60 åhr i fiellen springa som barn, ja lägga foten på nacken, det jag wist deducerar a defectu panis [av avsaknad av bröd]. Alla som äta mycket bröd hafwa en obstruerad maga.. Lappen som äter inga vegetabilier, utan pure carnivorus [är ren köttätare], vere psces, aestate lac, automne aves, hyeme pisces [om våren fisk, om sommaren mjölk, om hösten fågel, om vintern fisk]: lätt, wig, lång lifvat”

(Ur Caroli Linnæi Diæta naturalis 1733 : Linnés tankar om ett naturenligt levnadssätt / på uppdrag av Kungliga svenska vetenskapsakademien utgiven av Arvid Hj. Uggla 1958 )

Och i min tur saxat från Kostdoktorns blogg....

Inga kommentarer: