torsdag 8 oktober 2009

Golfbana?

Jag minns på 70-talet när golfbanan i Kastelholm började planeras. Vi var många som hade åsikter om projektet. Det blev två olika läger ett för och ett emot. Själv var jag lite miljöaktivist på den tiden och värnade om kultur och natur. Jag tyckte då att man förstörde omgivningarna runt Kastelholms gård genom att anlägga en golfbana. Trimmade gräsmattor och konstgjorda kullar och dammar... nej, det verkade inte naturligt för mig. Och allt gödselmedel och ogräsbekämpning som de vältrimmade gräsmattorna kräver... våra vikar kommer att övergödas och förstöras!

Nu har det gått några decennier och man har vant sig vid golfbanan och moderatbandyn som försiggår där. Och t o m att jag har haft ekonomisk nytta av anläggningen. Under min tid som gästhemsinnehavarare tog jag emot hundratals golfare i mina rum.
Och under vinterhalvåret kan man promenera och eventuellt skida på gräsmattorna! Riktigt vackert är det egentligen...

I dagens tidning dök allting upp på nytt igen, precis som om det var i går! Nu ska golfbanan byggas ut söderut på Stornäset. Men där har ju vi vår skogspromenadstig! Där bukar vi plocka bär och svamp! Och Småholmarna, byalagets badklippor och utfärdsmål? Ska det göras golfbana där?
Nej, nu känns det som om någon annan får ställa upp och ha golfbanorna på sina närområden. Hur lyckas grelsbyborna och ämnäsborna hålla golfbanorna  ifrån sig?
Kanske man borde bilda en grupp på Facebook: Rädda Stornäset!

Höftledsstatus: I går fick jag bekräftelse från ÅHS på att remissen skickats till Orton!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bara 70ha utav 170ha som de vill använda.Så Småholms kojan blir nog kvar.Tingöjen och Sommaröjen får de också använda till golfen för mej.

brollan sa...

På 70 talet var jag en av dem som var för en golfbana. Rätt hade jag,det vart relativt lyckat. Men nu är jag nog mera tveksam, med tanke på naturbitar som görs oåtkomliga för oss vanliga.

Anonym sa...

Och vad skulle Brollan göra med naturbitarna på Stornäset??Det blir nog vackert med gräsmatta istället för som nu med gammal risig skog som är kalhuggen på flera ställen.

Brittelisabet sa...

Det som blir kvar är en kraftströmsgata genom skogen. Ingen vidare natur. Och mest berg... och gräsmattorna får inte vi vanliga mänskor beträda...