lördag 27 februari 2010

Otursdag


Vissa dagar blir inte som man tänkt sig. T ex i fredags...
Johan fyllde år och jag skulle fixa lite extra fint, middag och städat mm. Dessutom skulle jag hinna sy en squaredanskjol till söndagens dans i Öregrund.
Första halvan avlöpte bra med uppvaktning med present och personligt födelsedagskort på morgonen, som brukligt är i familjen. Sedan for Johan till jobbet och jag skulle ta itu med förberedelserna inför kvällen och inför helgen med att sy kjolen.
Kjolen var först på tur, och det löpte på bra... ända tills jag märkte att jag hade för lite tyg!
- Nå, det kan jag köpa när jag far till Mattssons och handlar middag, tänkte jag.
Sen vidtog städningen. Nå, så vidlyftigt var det inte med städningen, lite plock så att bordsytorna blev fria i alla fall.
Vid två-tiden gkorde Seidi och jag oss i ordning att fara till Mattssons. På med "stadskläderna" och kopplet (det var Seidis enda klädsel) och sen kastade vi oss i bilen. På med radion, som just då spelade Firardax med Tom.
- Oj, jag måste ju skicka in en gratulation till Johan, tänkte jag, och började genast att skriva ett mess. Önskemusik skulle vara Brevet med Ramona Nordberg, som är Johans favoritlåt. Men "Ramona" blev bara "Semona" när jag skrev det på mobilen, så jag måste ta fram "stava" och skriva det manuellt... vilket fipplande! 
Vi hade hunnit till Herrgårds backan....och när jag tittade upp från mobildisplajen såg jag en plogpinne komma farande mot mig och sedan fortsatte färden raskt ut i snödrivan utan att jag hann göra nånting.
- J-lar, förb-a, he-te, ekade det i Kadetten där den stod stadig två meter in i plogvallen.
Det var bara för Seidi och mig att kliva ur och börja traska hemmåt, jag i klackstövlar och korta dunjackan.
På vägen mötte vi Isabel och  Rune, som stannade och lovade komma med traktorn om det behövdes när de kom hem från sitt ärende.
Nå, det ordnade sig ändå, Johan kom hem i ilfart, tidigare från jobbet, och Mazdan drog enkelt upp Kadetten ur snödrivan. Sen for vi gemensamt till Mattssons och köpte både tyg och mat.
Så går det när man fipplar med mobilen under körning!
Middagen var god och riklig.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Men herrigud, gamla människan messar samtidigt som hon kör bil??
Hmm.. tur att ni inte blev skadade i allafall!

Brittelisabet sa...

*Skäms*

Åsa sa...

Hrm.. jag har gjort något liknande, fast då var det sommar.. Calles fel egentligen ;-)