torsdag 4 mars 2010

Insnöade

I morse var vi verkligen insnöade - bokstvligen alltså, inte bildigt talat...
Redan vid 4-tiden vaknade jag och hörde hur det blåste, själva huset riktigt riste i byarna, och jag såg för mig hur vägen såg ut - en enda stor driva ända ut till "stora vägen"...
Johan är förkyld och stannade hemma från jobbet medan jag begav mig ut i drivorna - dock inte med Kadetten den här gången, utan med 4WD Matzdan.
Första metersdrivan nere vid grannens redskapsskjul gick bra. Snön for över bilen och jag såg inget, men tog mig igenom.
Sen var det hyfsat bra ända tills jag kom till Isabels morotslandet. Där tornade en metershög driva upp sig, och den fortsatte framåt en tio-tjugo meter. Jag gasade på lite extra, men plötsligt satt jag fast i drivan och kom varken framåt eller bakåt.
Jag klev ur och gick hem efter en spade.
Så småningom fick jag hjälp av Johan med snöslungan, Micke med spade och Isabel med snöskuffare.
Och drivan jag fastnade i var liten jämfört med de drivor som tornade upp sig på raksträckan mot postlådorna. Hela den vägbiten var täckt av en enda metershög driva lika bred som hela vägen. Den var högre än snöslungan så Micke och jag fick skotta ner den när Hohan väl fick upp en smal ränna rätt igenom... om ni nu kan förså hur det gick till... men efter 1½ tuimme hade vi skottat oss ut till vägen, och jag kunde fara till skolan endast en kvart försenad.
Nu är jag trött på snön!

4 kommentarer:

Åsa sa...

Men gud vilka strapatser! Får ni inte plogat till er, eller hinner de inte med?
Men nu är det mars och det ger sej väl så småningom..
Vi har så mycket is som har blivit i stuprännorna så de håller på bryts loss från taket!
Men tänk va alla ska ha och prata om och berätta för barn och barnbarn om vinter -10 då det var så mycket snö och kallt ;-)

Brittelisabet sa...

Nej, vi har inte beställt någon kommunal plogning i år. Vi hade inte förra året heller, och då kom det ju inte en snöflinga, så vi trodde att det skulle bli likadant i år... vi är ju på väg mot global uppvärmning, säger dom... och så har vi fyrhjulsdrift...
Men nu vet man bättre... man behäöver tydligen gardera sig med plogning..

Anonym sa...

Fyrbent häst skulle va bra nu när det är så mycket snö.

Anonym sa...

Är datorn också insnöad sen det inte skrivs blogg?